יום שבת, 31 במאי 2008

TOWNSCAPE


TownScape – Gordon Cullen

הספר מדבר על החזות העירונית, המראה והחוויה העירונית מנקודת מבט אנושית. הוא נותן המחשות מערים ולערים אנגליות.

מדבר על הקנה מידה האנושי, קנה מידה אשר צריכים להשרישו באספקטים הבאים שגם להם צריכים לשים לב:


ראיה סדרתית: זה ללכת מקצה אחד לקצה השני, בצעדים אחידים, יספק רצף של חשיפות וגילויים, המוצעים על ידי סדרה של תמונות מנוגדות.


מקום: העולם הנתפס נמצא בשחור ולבן, הרחובות הם לתנועה, והמבנים בשביל מטרות חברתיות ועסקיות.


תוכן: התעסקות באיכויות המהותיות של מרכיבי הסביבה השונים. מתחיל בקטגוריות נופיות-חזותית של מטרופולין וממשיך לעיר, ארקדיה, פארק, תעשייה, קרקעות מעובדות וטבע פראי.


נקודת מגוז: הרעיון של העיר כמקום של אסיפה, של אינטראקציה חברתית ושל מפגש, הנלקח כמובן מאליו לאורך הציביליזציה האנושית והממשיכה אל תוך המאה ה-20.


קרבה: קרבה ולא סגר (enclosure), על ידי עימות בין "נסיעה" ל "הגעה". קרבה היא ביטול המערכת העירונית הליניארית (רחובות, פסאז'ים...) והחלפתה לסכום קוהרנטי הניתן לעיכול באופן חזותי בהתחשבות בפן המתקדם והמשתנה באופן דינאמי, כאשר סגר מספק עולם פרטי מוחלט, מופנם, סטטי, יהיר ואנוכי.


תאורת רחוב: התעסקות באימפקט של התקנת תאורה ציבורית מודרנית בערים או אי התקנתה, בעיקר, עם העיצוב התעשייתי ועיצוב האביזר. בלתי אפשרי באופן טבעי לנתק שני חושים, כך גם בנוף העירוני, אנחנו מתעניינים בשני אספקטים: הראשון, עיצוב מהותי ופנימי והשני, היחסים או שילוב בין אלמנטים מעוצבים.


פרסום חיצוני (פומבי): אחת התרומות לנוף העירוני המודרני, קופץ לעין בכל מקום שמסתכלים עליו, אך שכמעט כל מתכנן ערים מתעלם ממנו לחלוטין, זה הפרסום שרואים ברחובות (שמות מסעדות, פרסומת של מאכל או שמפו וכו'). זה המאפיין, בעל הפוטנציאל המוערך ביותר של התרומה של המאה העשרים לסצנה האורבאנית. בלילה זה יוצר נוף עירוני וחזותי-טבעי חדש מסוג שלא נראה קודם לו בכל ההיסטוריה העירונית והאנושית בכלל.


פה ושם: התוצאה הפרקטית לחבר את העיר במפרקים מזוהים, אינה קרובה יותר ליצירת ה"פה" מאשר ה"שם", וזה בדיוק במניפולציה של שני הקונספטים המרחביים האלה, שבהם חלק רחב של דרמה עירונית עולה וצף. סגר מעשה אדם, אפילו מהסוג הפשוט ביותר, מחלק את הסביבה ל"פה ושם".



אין תגובות: